سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مقامات آمریکایی می‌گویند مرد شماره 3 القاعده به نام مصطفی ابوالیزید که یک مصری است، در حمله هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان کشته‌شده‌است

به گزارش خبرگزاری‌ها، این خبر را عصر دیروز القاعده نیز تایید کرد. سایت اینترنتی متعلق به شبکه القاعده دیروز نوشت، ابوالیزید که به شیخ سعید المصری معروف است به همراه همسر و 3 فرزندش کشته‌شده‌است.

مقامات آمریکایی می‌گویند که این مقام القاعده به همراه خانواده‌اش در یکی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در خاک پاکستان کشته‌شده‌است. پیش از این نیز یک بار مقامات آمریکایی از کشته‌شدن این مقام القاعده خبر داده‌بودند اما این خبر تکذیب شده‌بود اما این بار القاعده خبر کشته‌شدن مصری را تایید کرده‌است.

گفته می‌شود که این مرد رابطه نزدیکی با اسامه‌بن‌لادن داشته‌است. او فرمانده عملیاتی القاعده در افغانستان بوده و مسئولیت اداره امور مالی القاعده را نیز بر عهده داشته‌است. او در سال 2007 ارتقا یافته و بعد از مرگ ابوعبیده المصری از رهبران ارشد القاعده بر اثر هپاتیت در پاکستان، به مقام سوم القاعده رسیده‌است.

ابوالیزید در سال 2008 در مصاحبه‌ای با تلویزیون پاکستان درباره عملیات‌های القاعده سخن گفت و دولت پاکستان را به‌دلیل جنگ با شبه‌نظامیان محکوم کرد. او ضمن حمایت از حملات انتحاری در پاکستان پیش‌بینی کرد که طالبان و القاعده پیروز می‌شوند.

ابوالیزید در سال 1982 به اتهام مشارکت در  ترور انور‌سادات رئیس‌جمهور وقت مصر به زندان افتاده‌بود. آخرین بیانیه‌ای که از طرف او منتشر شده به ماه گذشته مربوط می‌شود. او در این پیام مرگ دو تن از رهبران القاعده در عراق را تسلیت گفته‌بود.

مقامات آمریکایی نمی‌دانند که این مرد در کدام حمله هواپیماهای بدون سرنشین کشته‌شده اما حدس می‌زنند که در یکی از حملات دو هفته گذشته بوده‌است. ابوالیزید که 54 سال داشت در فهرست افرادی قرار داشت که اموال و دارایی‌هایشان توقیف شده و هدف حملات آمریکا هستند. او در بسیاری از فیلم‌های ویدئویی القاعده که به مناسبت‌های مختلف منتشر شده حضور داشته و سخن گفته‌است.

مقامات آمریکایی می‌گویند بسیاری از افرادی که احتمال می‌رود جانشین مرد شماره 3 القاعده شوند کشته یا دستگیر شده‌اند. بعد از اسامه‌بن‌لادن و ایمن‌الظواهری که به دلایل امنیتی به ندرت در انظار ظاهر می‌شوند، نفر بعدی القاعده اهمیت زیادی برای اقدامات این گروه دارد. در هفته‌های اخیر القاعده در عراق نیز ضربه‌های سختی خورده و چند تن از رهبران این گروه کشته یا دستگیر شده‌اند.

کد خبر 108805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز